North Yorkshire Explorer

Här i Storbritannien finns det en organisation som heter Don't be a tourist och som anordnar resor till olika platser över landet. Idag var jag iväg på en som heter North Yorkshire Explorer.

När jag vaknade såg jag till min glädje och överraskning att solen var på väg upp. Minns inte senast jag såg den... Lägg gärna märke till den molnfria himlen!


Efter en busstur på ungefär en timme stannade vi en halvtimme i den mysiga staden Pickering. Den här helgen är någon slags "Remember the war"- helg, så många var utklädda i tidtypiska kläder, väldigt fint.


Nästa stopp var på en ljunghed. Det finns en legend som säger att för en massa år sedan så var det en man som tyckte att hans fru lagade dålig mat, han tog då en näve lera och kastade på henne men missade. Detta gigantiska hål ska alltså föreställa platsen han tog leran ifrån, ingen lite näve...


Vid 13-tiden kom vi så fram till det som var målet med resan, den otroligt vackra hamnstaden Whitby.


De stoltserar med ett gammalt kloster på en kulle,


Yorkshires bästa fish'n'chips (jag har aldrig testat förut men jag är inte imponerad),


historien om Dracula kom tydligen till här,


James Cook och hans fartyg Endeavour utgick från hamnen i Whitby när de gav sig ut på äventyr och upptäckte Australien (kanske inte upptäckte, men det var nåt med Australien :)), detta är en kopia av det skeppet.


Vackra, vackra Whitby! Här vill jag bo när jag blir stor...


Sedan åkte vi vidare, denna gång till tågstationen i Goathland,


eller Hogsmead som den är mera känd som av alla Harry Potter-fans.


Det är nog inte så här mycket folk där vanligtvis, men det är en del av krig-temat som jag nämnde tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0