The Women's Room

Jag läste ut den här boken för någon vecka sedan, men jag har inte riktigt veta vad jag ska säga om den, vet det väl kanske fortfarande inte.

Den utspelar sig i alla fall i USA under 50-, 60-, och till viss del 70-talet. Det är kvinnorna som är i fokus och den handlar om hur de går från att ge upp sina utbildningar och karriärer för att istället gifta sig och bli hemmafruar, till att göra uppror mot normen och sätta ner foten. Några tar steget och begär skilsmässa från sina ointresserade män, andra anmäler sig till universitetet.

Boken kom ut för första gången 1977 och möttes då av ilska. När den gavs ut en andra gång i början på 90-talet hyllades den av såväl kritiker som läsare och det påstods att samhället nu lämnat allt sådant bakom sig. Men trots att vi nu, mer än 30 år efter boken gavs ut första gången, har kommit bra mycket längre på vägen mot jämställdhet så är vi inte ändå inte riktigt där ännu. Jag tycker att det är en bra bok som lyckas visa hur kvinnorna finns där för varandra när alla andra (läs: männen) har vänt dem ryggen, utan att för den delen bli manshatisk.

Bildkälla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0